Sungguh sedih melihat nasib anak perempuan yang masih berusia 8 tahun ini, kerana sebuah penyakit yang aneh dan ganas Diaz nama kanak-kanak perempuan yang berasal dari Cajamarca Peru ini mesti menjalani hidupnya dengan kesusahan.
Sejak lahir jantung Diaz sudah tidak boleh berfungsi normal, pandangan matanya pun demikian, salah satu matanya menderita yang menyebabkan buta kekal dan yang lain menderita katarak. Selain itu Diaz juga menderita Osteoporosis (kerapuhan tulang). Menurut analisa doktor setempat salah satu penyebab keadaan ini adalah kerana kekurang vitamin selama masa kandungan terutama kekurangan asam folat.
Namun dalam laporan lain disebutkan penyakit yang di derita oleh Aracely Diaz gadis cilik ini disebabkan kerana mutasi gen, dimana kes seperti ini sangat aneh dan boleh terjadi 1 : 2 juta kelahiran. Ibu Diaz sendiri Elvia Rojas mengaku sangat hairan kejadian yang menimpa anaknya mulai sejak kecil lagi.
Eva Klein, seorang ahli genetik dari Institut Kedoktoran Geriatrik, mengatakan kes Aracely ini kali kedua terjadi di Peru dan ketika ini ada 50 anak di dunia yang menghidapi penyakit semacam ini . Dia mengatakan bahawa kejadian penyakit ini disajikan oleh mutasi gen pada lengan panjang kromosom 1.
Dengan keadaan seperti ini Diaz yang usianya masih 8 tahun sudah tdilihat sangat tua seperti seorang nenek baik dari wajahnya dan kulitnya.-ruang hati.com